Det senaste inom HR och lön
Prenumerera på vårt nyhetsbrev med artiklar och inspiration inom HR och lön, samt inbjudningar till våra event och webinar.
Kärlek på arbetsplatsen kan vara ett svårt ämne. Många skulle nog hålla med om att kärlek är bra var den än förekommer, och förhållanden på arbetsplatser blir mer och mer accepterade. Men att blanda ihop rollen som älskare och kollega kan vara svårt. Och vad har HR för roll i sådana situationer på arbetsplatsen?
Det är naturligt för anställda att bilda vänskap och relationer med sina kollegor. Men det är också viktigt att se till att alla relationer som bildas på arbetsplatsen hålls professionella och inte stör verksamheten.
En undersökning från 2021 gjord av Statistikmyndigheten SCB visar att det finns minst 86 500 par i Sverige där båda arbetar på samma arbetsplats. Det är vanligast med par inom restaurangbranschen och motorfordonstillverkning. Även kontor och lasarett verkar vara vanliga platser där man hittar kärleken.
HR kan hjälpa till att upprätta och driva riktlinjer som ligger i linje med företagets värderingar och mål. Då har man en tydlig policy för dejting mellan kollegor, speciellt om relationen är mellan chef och medarbetare. Det är viktigt att säkerställa att alla relationer som bildas på arbetsplatsen inte används för att påverka beslut, såsom befordran eller anställning.
Det finns ingen arbetsrättslig skyldighet hos medarbetaren att berätta för någon om man dejtar en kollega. Det är upp till det enskilda företaget och organisationen att ha (eller inte ha) regler och riktlinjer för hantering av par på jobbet. Verksamheten kan internt lägga riktlinjer om att de inte vill anställa par på samma arbetsplats. Det kan finnas olika anledningar till att arbetsgivaren inte vill detta och här spelar faktorer som storlek, bransch och organisationskultur in.
I vissa fall fungerar arbetsmiljön även med par på arbetsplatsen men i andra fall kan medarbetarna uppleva misstro eller en förändring av dynamiken i ett team, särskilt om relationen är mellan medarbetare och chef.
Om en chef är tillsammans med en av sina anställda kan det vara krävande att som chef agera opartiskt och skapa en känsla av rättvisa mellan alla medarbetare.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev med artiklar och inspiration inom HR och lön, samt inbjudningar till våra event och webinar.
– Kärlek på arbetsplatsen är en svår fråga, och det finns nog ingen definitiv slutsats om hur man ska hantera det, säger Fanny Fremdling, People Business Partner på SD Worx Sverige.
Fanny har några tankar kring hur hon tycker att det är vettigt att agera som anställd om situationen skulle uppstå:
– Alla dessa faktorer är något parterna bör ta ställning till så tidigt som möjligt, förutom att reflektera över vilka konsekvenser relationen kan få för arbetsplatsen. Samtidigt tycker jag att varje ärende till viss del bör behandlas individuellt, då inga förutsättningar eller frågor är helt identiska, säger Fanny.
Det kan vara klokt av HR-avdelningen att skapa några enkla riktlinjer så att både medarbetare och chefer vet vad som gäller om kärlek uppstår mellan medarbetare. Här får du några förslag på punkter du kan använda som inspiration för riktlinjer och personalpolicy.
Här kan det vara smidigt och användbart med ett HR-system där man kan dokumentera medarbetarsamtal och ha en personalhandbok med personalpolicy som alla medarbetare har tillgång till. På så sätt kan alla vara medvetna om vilka riktlinjer som gäller om du har turen att träffa kärleken på jobbet! ❤