Upphandlingsform och förfarande
Som upphandlande myndighet är det viktigt att ni väljer rätt upphandlingsform utifrån vad som faktiskt ska upphandlas. I fall där upphandlingsobjektet är tydligt och enkelt att både definiera och jämföra, fungerar öppen upphandling bra. Men systemstöd för HR- och löneprocesser är en komplex upphandling, där beroenden är många och det i bästa fall finns möjligheter till nytänkande och innovation. I dessa fall lämpar sig i stället ”förhandlat förfarande med föregående annonsering”.
Förhandlad upphandling öppnar för dialog mellan kund och leverantör som i slutändan kan vara positiv för båda parter. Förutom att man inte kan förhandla om upphandlingens minimikrav/SKALL-krav eller tilldelningskriterier så finns andra möjligheter till förhandling med syftet att; hitta den bästa mixen mellan pris, funktionalitet och kvalitet, d v s säkerställa en effektiv användning av skattemedel.
Vi uppmanar till dialog och förhandling kring:
Lösningens omfattning (initialt och över tid)
- Vårt förslag är att öppna för förhandling om särskilda kontraktsvillkor avseende levnadstidpunkter. Exempelvis kan leverans inför acceptanstest vara en modell som öppnar upp för ökad konkurrens. Men här finns möjlighet att driva utveckling över avtalsperioden med krav på framtida leveranser.
Kvalitetskrav/SLA-nivåer
- Som leverantör sätter man ett pris som relaterar flera parametrar däribland kvalitetskriterier som ofta definieras via SLA:er. Leverantörerna erbjuder normalt en uppsättning standard SLA:er. Värdera dessa istället för att föreslå egna kundunika för att erhålla den bästa kombinationen av pris och kvalitet.
Risk och Ansvar
- Vi menar att två parter som verkligen önskar ett långsiktigt partnerskap och relation, kommer att hitta varandra i en förhandling kring risk och ansvar. Vi vill föra en dialog om vad som är ett rimligt ansvar för den aktuella leveransen och för olika typer av situationer.
Referenser
Ett sista tipset kring upphandlingen är att inte i onödan diskvalificera kompetenta leverantörer genom snäva kravformuleringar avseende ”teknisk och yrkesmässig kapacitet”. Vi är alla överens om att kapaciteten på leverantören måste matcha kundens behov. Men innebär det att endast de få leverantörer som idag levererar inom kommuner eller regioner har denna kapacitet?
Det viktigaste är inte att vara befintlig leverantör inom offentlig sektor utan att man kan uppvisa kapacitet att leverera ett effektivt stöd för verksamhetens processer i kombination med en bred kundbas och stor utvecklingskraft.
Vår uppfattning är att de som kommer att lyckas som framtidens HR- och löneleverantör för kommuner och regioner även har en bred kundbas inom privat näringsliv för att säkra innovation och utveckling över tid.