Många kommuner och regioner har haft samma leverantörer under lång tid, vilket kan kännas tryggt och välbekant. Men det kan också innebära att innovativa lösningar och teknologier inte riktigt får chansen. Ofta utgår upphandlingsunderlag från hur det befintliga systemet fungerar, snarare än från organisationens framtida behov och mål.
För att bryta denna cirkel krävs ett nytt upphandlingssynsätt. Offentlig sektor måste börja upphandla för utveckling. Det påverkar processen avseende:
- Kravformulering - fokusera mer på verksamhetens funktionella behov än på tekniska specifikationer
- Dialog - möjliggöra innovation och nya lösningsförslag genom ökad dialog,
- Upphandlingsform – välj rätt förfarande och säkerställ att kvalificeringskrav inte i praktiken utestänger alla utom de redan etablerade aktörerna.
Kravformulering
Att formulera krav som stödjer önskad utveckling inom verksamheten är inte helt enkelt. Risken är att man i för hög grad utgår från befintlig lösning istället för att se framåt. Var vill vi vara om 2, 3 eller 4 år och vad behövs då från den HR- och lönelösning som skall upphandlas?
En grundförutsättning är att man involverar rätt personer från olika delar av verksamheten, detta för att få en relevant kravbild och för att utmana sina befintliga arbetssätt. Skapa en gemensam målbild kring hur processer skall upplevas och utföras av alla involverade aktörer. En viktig del i denna process är att söka förankring med vad olika leverantörer kan leverera idag och hur planerna ser ut för framtiden.
Ett grundläggande tips är att ge leverantörer möjligheter att formulera ”rätt lösning” för att nå förväntade effekter och inte låsa anbudsgivare till alltför detaljerade SKALL-krav.
Med tanke på de långa avtalstider som denna typ av upphandling leder till måste man se relationen mellan kund och leverantör som ett långsiktigt partnerskap. Om man vill upphandla för utveckling kan därför större öppenhet för när krav ska vara uppfyllda tillföra högre ambitionsnivåer och ny teknik över avtalsperioden.