1. Home>
  2. Inspiration & event>
  3. HR>
futuristic blog post6

Hur generativ AI kan påverka medarbetarresan

Beroende på vem du frågar, är generativ AI vår frälsare, undergång, en branschförändrare eller fluga. Men en sak är säker, sedan lanseringen av ChatGPT i slutet av 2022 har det varit på allas läppar. Men vad innebär AI för HR? Här är fem nya användningsområden som visar vad generativ AI kan - och inte kan - göra för HR och dina medarbetare.

    Vad är generativ AI?

    Generativ AI är en undergrupp av artificiell intelligens (AI) som skapar nytt innehåll, till exempel text, ljud, video och bilder. Traditionell AI använder också maskininlärning för att analysera och tolka data, men däremot skapar den inte nytt innehåll. 

      Det går inte att scrolla på LinkedIn eller Facebook utan att se ett flertal inlägg om vad generativ AI kan göra: skriva en felfri uppsats om franska revolutionen, ge överraskande bra råd om kärleksrelationer, skapa ett vetenskapligt baserat träningsprogram... Med rätt kommandon kan den göra nästan vad som helst.

      Med en så mångsidig kapacitet, expanderar användningsområdena av generativ AI i olika riktningar, och HR-världen är inget undantag. Då 6 av 10 europeiska företag investerar i HR-digitalisering, tittar allt fler av dem också på hur generativ AI kan lyfta den digitala medarbetarupplevelsen och samtidigt minska arbetsbördan för HR.

      1. AI-baserad rekrytering

      Men information om människors jobbhistorik, utbildning, kompetenser och meriter tillgängligt på nätet, har vissa AI-verktyg gott om underlag för att hitta de bästa kandidaterna. De samlar information från olika källor och sätter ihop det så att det matchar dina krav. 

      Du kan också använda ny AI-baserad HR-teknik för att skapa träffsäkra jobbannonser. Genom att analysera dina medarbetares bakgrund, arbetslivserfarenhet och annat relaterat material, kan du skapa mer engagerande och tilltalande jobbannonser - annonser som verkligen reflekterar både positionens profil och företagets DNA.

      2. Automatiserat urval

      En av de mer tidskrävande uppgifterna för rekryterare är att gå igenom alla ansökningar och boka in intervjuer med de som verkar mest lovande. Dessa uppgifter kan redan utföras med hjälp av befintliga AI-verktyg eller schemaläggningsprogram, men från och med nu kan du även lägga till andra komponenter. Generativa AI-verktyg kan till exempel skriva träffsäkra urvalsfrågor, och inom en snar framtid kommer de också att kunna genomföra live-intervjuer eller tester och bedöma svaren. Detta effektiviserar urvalsprocessen och ger dig möjlighet att lägga mer tid och uppmärksamhet på de främsta kandidaterna för rollen.

        3. Effektiv onboarding

        När du har gjort en nyanställning kan du använda verktyg som ChatGPT för att förse dina nya kollegor med viktig information och resurser som de måste känna till. Generativ AI kan analysera och sammanfatta månader av arbete på bara några sekunder och sedan sammanfatta det till 10 viktiga tips för någons specifika roll och erfarenhetsnivå, eller skapa en omfattande men ändå personligt anpassad introduktionsguide. 

        Resultatet blir att din onboarding baseras på faktiskt arbete, istället för antaganden. Dessutom kan AI-drivna chatbots också svara på frågor och stötta dina nyanställda under deras första tid i organisationen.

        Tips! Webinar: En bättre onboarding-resa

        4. Individanpassat lärande och utveckling

        Generativ AI kan skapa skräddarsydda inlärningsvägar för dina medarbetare, baserat på deras roller, färdigheter, ambitioner, fritidsintressen, inlärningspreferenser och liknande. I kombination med roll- och kompetensdata kan ni på ett smart sätt matcha interna kandidater mot karriärmöjligheter som de kanske inte själva hade identifierat. 

        I grund och botten kan ett generativt AI-verktyg säga: det här är var du är nu, och baserat på dina styrkor är det här var du skulle kunna vara och hur du tar dig dit. Denna typ av individanpassning på den digitala arbetsplatsen leder naturligtvis till ökat medarbetarengagemang och ökad produktivitet.

        5. Meningsfulla utvecklingssamtal

        Med tillgång till hela året av en medarbetarens arbete, möten och annan output, kan generativa AI-verktyg som ChatGPT och Bard vara en stor tillgång i ditt HR-teknikpaket. De kan enkelt identifiera teman och återkommande mönster, analysera medarbetarnas inställning för att förutse eventuell personalomsättning, justera förväntningarna på vissa roller, hjälpa till att sätta upp nya prestationsmål och mycket mer. På så sätt kan cheferna ha bättre utvecklingssamtal, och i slutändan ge sina team bättre förutsättningar. Medarbetare, å andra sidan, kan använda generativ AI för att skriva omfattande recensioner baserade på en rad punkter. 

        Potentiella problem med generativ AI inom HR

        Trots sin potential, är generativ AI inte en universallösning för HR. Det finns flera fallgropar att ha i åtanke:

        • AI kan bara analysera befintliga datauppsättningar, vilket innebär att avvikelser och fel i data kan förstärkas.
        • Den kan (ännu) inte fullt ut förstå och tolka mänskligt språk korrekt.
        • Den utgör ett betydande hot mot datasäkerheten, eftersom HR-uppgifter ofta är känsliga och konfidentiella.
        • Den saknar mänsklig kreativitet, uppfinningsrikedom och empati.

        Med andra ord behöver nya verktyg fortfarande användas med ett kritiskt öga. Kom alltid ihåg att teknik, AI-baserad eller inte, främst är en möjliggörare för HR-medarbetare att göra ett större avtryck på medarbetarnas resa. Även om de helt klart kan ta över vissa HR-uppgifter, kommer de aldrig att ta över HR-jobben.

        Generativ AI är på snabb frammarsch 

        Många tekniska experter har teoretiserat om generativ AI:s konsekvenser för HR. Det är fortfarande mycket som återstår att se, men det verkar som att när det används korrekt och med rätt vägledning kan det verkligen revolutionera medarbetarresan till det bättre. Generativ AI kan redan utföra fantastiska uppgifter. Faktum är att hela detta blogginlägg skrevs av ChatGPT – nä, inte riktigt. Men vi fick dig att tänka till lite, eller hur? 

        Vårt råd: ha ett öppet sinne och inför generativ AI i din HR-digitaliseringsresa när det ger ett tydligt mervärde. 

          Vill du lära dig mer om AI och HR?

            Se vårt webinar: AI and HR - between hope and hype