Förmågan att samarbeta dynamiskt runt rätt saker och sammanhang blir en allt viktigare verksamhetsfråga när komplexiteten inom organisationer ökar. I synnerhet när arbetslivet blir alltmer hybridiserat socialt och digitalt, men även uppdelat mellan människa och maskin i och med intåget av AI.
Här tar vi upp några av insikterna från webinaret ”Smart samarbete i det hybrida arbetslivet” där Alexander Löfgren, forskare och expert inom verksamhetsutveckling, gav en övergripande bild av vad du bör tänka på för att samarbeta smartare på dagens arbetsplatser.
Det finns inte någon färdig manual för smart samarbete, enligt Alexander Löfgren handlar det istället om att kunna navigera i olika sammanhang med olika typer av människor och olika situationer.
Vad behöver vi fokusera på för att samarbeta smartare?
”Samarbete handlar om att kunna självnavigera i exempelvis ett uppgiftsorienterade sammanhang, som på arbetsplatsen. Att kunna förhålla oss till ’lagets’ syften och mål, men också att hitta sin egen roll i det och hur ’jaget’ blir en del av helheten”, berättar Alexander.